tisdag 31 december 2013

Gott Nytt År!

Till att börja med vill vi önska er alla en god fortsättning på det nya året!

I går var det Nyårsafton och då hade vi semester från Bloggandet så jag börjar detta inlägg med att skriva lite om gårdagen. Kvällen innan nyårsafton hade vi varit till en av Kerstins vänninor och lånat en "Toy Box" med leksaker sen henns barn var små. Vi hämtade lådan ganska sent så barnen hann inte, till sin stora förtvivlan, leka något med leksakerna innan det var dags att gå och lägga sig. Så det första V sa när han vaknade var "mamma får jag gå och leka nu"? Vilket han såklart fick och hade barnen själva fått bestämma hade de nog stannat hemma hela dagen och lekt. Dels för att de tyckte att det var kul med leksaker men också för att de tyckte att det var mysigt att vara i ett hem (liksom A & jag).

V har länge önskat sig mannagrynsgröt till frukost men vi har inte lyckats hitta det i affären och det beror troligtvis på att vi inte vetat vad det heter på engelska . Nu hade V sån tur att Kerstin & Ingrid kunde skrapa ihop mannagryn så att han och T fick varsin portion gröt till frukost och den gick ner i ett nafs.

Efter frukost åkte allihop ut till Eskdale ett skogsområden där det finns MTB leder. A och jag tog en cykeltur tillsammans, Ingrid tog en löptur medan Kerstin och barnen tog en kortare promenad och sen lekte de i skogen. Det var första gången på länge som jag och A kunde göra träna tillsammans vilket var riktigt roligt!

Det var en riktigt varmdag så när vi stoppat i oss lite mellis tog vi med oss barnen och in till Napier för att ta ett dopp. Väl där hade solen gått i moln och inget av barnen ville bada så det var vi vuxna som tog oss ett dopp.

Vi har blivit riktigt bortskämda av våra värdinnor som och de fixade middagen medan A och jag funderade på var vi skulle ta vägen idag. Efter att vi ätit middag började barnen bli trötta i ögonen och gick till sängs. Kerstin stannade hemma med barnen medan Ingrid, A och jag tog en tur in till Napier för att strosa runt och känna på atmosfären. Det är verkligen mysig stad som är väl värd ett besök.

Idag var det alltså dags för oss att åka vidare. Fast hela familjen var nog rätt sugen att stanna hos Kerstin och Ingrid åtminstone en natt till. Men eftersom vi inte har så många dagar kvar innan det är dags att flyga vidare så bestämde vi oss för att åka vidare.

K & I har som A skrev i går en jättemysig trädgård som känns som en guldgruva med alla fruktträd och övrigt som de odlar där.

Det har känts riktigt lyxigt att få dricka färskpressad apelsinjuice gjord på apelsiner som plockats i trädgården.
Kerstin och Ingrid tack än en gång för er gästfrihet. Hela familjen Elgesjö har haft det toppen hos och tillsammans med er!

Eftersom solen sken från en klarblå himmel och det inte ser ut att vara lika bra väder dit vi ska bestämde vi oss för att göra något i Napier innan vi körde västerut. Det brukar också vara bra om barnen fått leka av sig lite innan man åker bil. Vi lät barnen bestämma vad vi skulle göra och då blev det att åka till en lekpark inne i Napier dit vi varit första dagen. När de lekt så de var nöjda åkte vi upp till en utsiktsplats och åt lunch. Där uppifrån fick vi en bra utsikt över hamnen. Jag undrar om jag kan ta ut lön & traktamente idag eftersom detta kort skulle kunna vara taget på en tjänsteresa.

Efter att ha åkt en stund stannade vi för att koka oss lite kaffe. Stoppet blev utanför en privatskola och eftersom dörren var öppen gick jag in och frågade om vi fick låna lekplatsen vilket vi gick. Vi började prata lite och efter ett tag frågade  damen om vi ville låna skolans pool. Efter att ha suttit ett tag i en varm bil var det två barn (och en pappa) som blev glad för erbjudandet så vi tackade ja.

Efter det svalkade badet åkte vi resten av dagens etapp till Tongoriro Nationalpark där vi tog in på en DOC camping.