söndag 15 december 2013

Kompisar

Det sista vi sa igår kväll innan vi somnade var "i morgon måste vi kliva upp lite tidigare, vi borde äta frukost senast kl 8". Men så blev inte fallet för det är rätt skönt att liggande dra sig även i tält. Eftersom vädret inte var toppen idag så bestämde vi oss för att åka till en klätterhall som heter Clip'n climb de har 10 olika sorters klätterväggar för barn med automatisk säkring. Väl där visade det sig att det var ett populärt ställe och att det inte fanns någon tid förnänn på eftermiddagen. Vi bokade en tid kl 14 och åkte sen ner på stan. Tyra har i flera dagar velat gå på stan och kolla efter födelsedagspresent till Ville. Så när vi kom till stan delade vi upp oss i två lag, tjejlaget som sprang i affärer och handlade presenter och killaget vars uppgift var att fixa lunch åt båda lagen till kl 12:15.

Tjejlaget klarade sin uppgift med bravur och hade en rolig förmiddag. Det slank till och med ner några julklappar och en tomteluva i påsarna. Killarna hade det lite jobbigare/tråkigare då de hade lite tid att fördrivna tills de kunde börja med sin uppgift. Med de lyckades fixa en utsökt Subway lunch åt alla fyra som intogs vid lekparken. Sen var det dags att åka tillbaka till klätterhallen.

Ville var först tveksam om han verkligen skulle klättra men när han sett de andra barnen klättra bestämde han sig för att även han skulle testa. Innan de fick börja klättra hade de en säkerhetsgenomgång där barnen fick lära sig hur man "klickade " in sig och hur man firade ner sig.

Ville var försiktig i början och klättrade bara ett par meter upp på väggen innan han firade ner sig. Men successivt klättrade han högre och högre upp och rätt snart klättrade även han ända upp till taket. Det var otroligt roligt att stå och se på när han tänjde sina gränser! Tyra hon klättrade på och provade alla olika väggarna. Det var två svettiga och trötta barn som vi hade med oss därifrån.

Sen var det dags för Pappan att få lufta sig lite. Det finns en liten kulle på ca 1550 möh bakom vår camping (campingen ligger på ca 250 möh) som han gått och suktat efter att få skutta upp på ända sen vi kom hit. Hur mycket han skuttade törs jag inte säga men det hade varit en fin tur. Stigen upp var en bred grässtig som var ganska barnt och letade sig uppför berget i serpentiner. Vid sidan av stigen gick det får och betade nästan hela vägen upp till toppen. Det är som vi har sagt vid flertalet tillfällen, ska man vara får någonstans så är det på NZ. Det finns nog ingenstans i världen där fåren har sån fin utsikt!

Väl tillbaka på campingen tog T och A ett dopp i poolen. Över poolen finns en stock där T och A igår hade en tävling. Den gick ut på att få den andra att ramla utan att röra varandra. T vann med 5-2 igår så idag vill A ha revanch men segern gick även idag till T. V och jag hade tur vi fick vara domare så vi slapp bada. Det är nämligen alldeles för kallt i vattnet för oss.

I går kom det en till svensk familj som hade två flickor, 4 & 6, år till vår camping. Både T och V var lyriska över att träffa svenska barn så i kväll har det lekts som aldrig förr. Tyvärr åker de vidare i
morgon med det kanske hinns med lite lek innan de åker. Framför allt T har saknat sina kompisar hemma väldigt mycket så det var kul att hon fick leka lite med en jämnårig tjej.