torsdag 19 december 2013

Routburn track

För 12 år sedan när vi var här var en av de absoluta höjdpunkterna på vår resa när vi vandrade Routburn track. Denna vandring är 32 km och startar i närheten av Milford Sound och slutar på andra sidan bergskedjan ca 7-8 mil från Queenstown. Även om vandringen "bara" är 32 km att gå så är det dock 35 mil med bil för att åka runt till starten. Även under denna resa har Routburn varit högt uppe på min önskelista att göra och då springandes på en dag. När vi dock valde bort den långa resan till Milford Sound till förmån för att få stanna några dagar längre i Wanaka så fick det bli en variant. Istället åkte vi och campade alldeles i närheten av målet på vandringen  som är vid Routburn Shelter och min plan var att springa så långt jag orkade och sedan vända hem samma väg. I från vår sida så skulle man även få med sig det finaste av Routburn track så högsta punkten, Harris Saddle endast ligger 12 km bort. 

Prick kl 8 drog jag i ett fantastiskt väder, klart och kallt och lite vind. Jag joggade på i ett behagligt tempo och efter en dryg timme så kommer man upp där det börjar bli riktigt fin utsikt. 



Efter ytterligare en timme så var jag uppe på toppen av Harris Saddle och där är det slående vackert med utsikt över sjön Lake Harris och snöklädda toppar. Denna del minns jag som den finaste från förra ggn vi var här.



Efter Harris Saddle så går stigen på sluttningen av ett berg och när jag kom fram så jag såg Lake Makenzie tyckte både jag och klockan att det var dags att vända hemåt, då hade jag tagit  mig ca 18-19 km längs Routburn track och fått med mig det finaste. 


Efter lite drygt fem timmar var jag tillbaka där jag startade och peppad av det fantastiska vädret stod nu även Anna i startgroparna för att ge sig i kast med Routburn. Anna sprang upp till Harrris Saddle och tillbaka och jag kan inte annat än att imponeras av hennes prestation!




Under de fyra timmar Anna var borta så roade sig ungarna med att göra sig varsitt hem bland buskarna genom att placera ut alla sina ägodelar och hänga upp saker på grenarna och göra det mysigt. Dessutom så blev det en hel del pinn och bark race på ån/floden som låg alldeles i närheten. 

Efter en heldag för fam Elklake på Routburn är vi nu tillbaka i tältet. I morgon är det Villes födelsedag och då ska det firas! 

1 kommentar:

  1. Efter dessa excesser i löpning på himmelsk nivå - få nu för Guds skull inga idiotiska idéer om alpmaraton eller så. Men mkt impad över era turer. Och, Ville - ha en bra födelsedag när det väl blir dag(s). Ff

    SvaraRadera