söndag 1 december 2013

Tongariro crossing

Medan ni där hemma i Sverige förhoppningsvis legat och sovit har vi på NZ hunnit avverka en fantastisk dag. Jag och Anna hade laddat hårt för att göra Tongariro crossing, en vandring på knappa 20 km som går över berget Tongariro. Man startar på 1150 möh och passerar som högst 1900 m för att sedan avsluta på 750 möh. På vägen passerar man några väldigt fina platser som the Red crater, Emerald lakes och Blue lakes. Dessutom har man otroliga vyer över vulkanberg såsom Ngauruhoe (berget fick gestalta Mordor i Sagan om ringen när den spelades in) och när det dessutom pyr upp vit rök från aktiva vulkaner är inramningen svårslagen!

Red crater

"Mordor"

Emerald lakes

Rök från aktiva vulkaner

Det fanns tom varningsskyltar här och var med uppmaningen om att man inte skulle stanna längre än nödvändigt pga risk för utbrott. Det var inte särskilt länge sedan som några av vulkanerna fick utbrott.


Planen var att Anna skulle släppas av och hämtas upp vid slutet efter 3-4 timmar och att jag skulle göra turen efter henne. När vi  under samspråk med andra som skulle göra samma vandring vid middagen i går nämnde att vi båda tänkte beta av crossingen på sammadag var det flera som tyckte vi var knäppa eftersom den ska ta 7-8 timmar. När vi då sa att vi tänkte försöka springa för att det skulle gå fortare var det inte direkt så att de tyckte vi var mindre knäppa....

Hursomhelst helst så sprang Anna med en farlig fart och höll vår tidtabell. Dock fick lår och knän rejält med pisk pga all utförslöpning sista milen. När jag fick höra det så ändrade jag mina planer och gjorde istället turen baklänges. Mer höjdmetrar uppför men mindre nedför således. När jag gjorde turen baklänges så förstod jag även hur otroligt populär denna tur är då jag mötte alla som gick. I efterhand fick jag höra av en busschaufför att det uppskattningsvis var 600 pers som gjorde crossingen idag och att det under högsäsong är 1500 som gör den på en dag. Men med tanke på hur fin turen var så är det inte så konstigt....

Efter dessa övningar så var det inte så mkt mer kvar av dagen förutom att laga middag och spela lite kort. 

Dagens första konstaterande: Det är otroligt roligt att springa i berg, något som jag gärna gör mer av

Dagens andra konstaterande: Idag blir nog första dagen utan att kidsen är med på bild (men det är i alla fall Ville som tagit kortet nedan)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar