söndag 22 december 2013

Ljust 21:30

Hemma i Svergie är det nu årets kortaste dagar och här är det precis tvärt om. Känns otroligt lyxigt att solen inte försvunnit helt kl 21:30. Jag saknar verkligen inte mörkret där hemma. Vi var in och kollade vädret i Stråtenbo idag + grader och regn vi lider verkligen med er där hemma. 

De senaste två dagarna har vi mest ätit tårta och slappat så idag kände vi att det var dags för lite aktiviteter igen. 


Efter frukost skjutsade A och barnen ut mig till Arthurs Point där Moonligt Track börjar och så joggade jag därifrån till Moke Lake. Jag visste dock inte hur långt det var eftersom det inte anges i km hur lång turen är utan i tid vilket är rätt dåligt. Särskilt när man ska försöka bestämma träff med någon på andra sidan. Det går heller inte att utläsa på kartorna eftersom de är väldigt dåliga. Hursomhelst brukar vi räkna med att det tar knappt hälften så lång tid som tidangivelserna anger för mig och det brukar stämma ganska bra. Första halvan av min tur gick på en fin stig som slingrade sig fram på sluttningen och med en vacker utsikt. Vi har blivit rätt bortskämda på slutet men underbara turer. 


Sista halvan gick på dock på en grusväg. Det var fortfarande vackert runt omkring men lite tråkigare att springa väg (tycker jag) och slitigare för benen. Mina ben börjar bli lite slitna. Räknade just att jag fått i hop 11h 30min träning denna vecka, varav 9h 30 min löpning med många höjdmeter både uppför och utför. Normalt sett så brukar jag var grymt nöjd om jag tränat den mängden på en månad. Men det finns så mycket att se här och så mycket man vill göra så träningen får man liksom på köpet.

Väl framme vid Moke Lake hade A börjat laga lunch åt oss så det var bara att hugga in. Medan vi satt och åt kom en farbror fram och frågade om barnen ville flaskmata en liten kalv som han och frun tog hand om efter att den ramlat ner för en klippa och skadat sig. Självklart ville dom det.


Efter det så var det Andreas tur att knyta på sig skorna och springa hem till hotellet. Han tog samma väg som jag kommit i ca 9 km sen vek han upp och över Ben Lomond sadel och tillbaka till Queentown och hotellet. En nätt tur på 2,5 h.


Efter att ha mellanlandat på hotellet och fräschat upp oss åkte vi in på stan och tog gondolen upp för att njuta av utsikten och köra Luge. Luge är en form
av kälke på hjul som man kör på en bana nerför en del av berget och sen tar
man liften upp igen. Alla fyra tyckte att det var riktigt kul!




Sen avslutade vi denna dag med att gå på resturang och njuta av lite god mat. A och jag åt en varsin rumpstek, så gott. Kanske mest pga att vi inte ätit en riktig köttbit sen vi lämnade Sverige. Det blir spännande att se vad magen tycker. 


Nu ska jag njuta av en natts sömn i min hotellsäng... I morgon är det dags att checka ut och åka vidare.

/Mamma A

1 kommentar: