lördag 14 december 2013

Wanaka!!

Wanaka är en riktig pärla. En mysig liten stad som ligger vid spetsen av sjön Lake Wanaka. I alla väderstreck ser man snöklädda bergstoppar (Mt Aspiring är det högsta som jag tror vi ser och det är över 3000 m). När dessutom vattnet i sjön är blått, på gränsen till turkost, är det fantastiskt fint. 

Imorse så hängde jag på låset till en cykelaffär för att hyra en MTB. Denna gång blev det en 27,5 tum fulldämpad. Jag började att åka vilse i ett område som kallas Sticky Forest där det formligen kryllade av fina stigar. Jag försökte hänga med på kartan för att ha lite koll på var dessa stigar skulle ta mig men efter lite för mkt irrande bestämde jag mig för att åka till Deans Bank där det fanns en 11,5 km loop utan korsningar och där det således bara var att mata på. Deans Bank är ett område längs med en älv som delvis är öppen hedmark och där det delvis finns lite skog, men framförallt en fantastisk stig specialbyggd för MTB. I början av slingan åker man uppför denna serpentin för att komma upp på en platå där stigen fortsätter. 


Här är även ett kort på lite närmare håll hur stigen ser ut. 


Det var även fin utsikt uppifrån platån med älven och Lake Wanaka i bakgrunden och den för dagen inhyrda Giganten i förgrunden.


Efter 3 timmars rolig cykling mötte jag upp övriga familjen i Wanaka och tillsammans tog vi en gemensam tur. Vi cyklade längs vattnet på en grusväg/stig och efter efter en stund lät vi mamma rejsa vidare i eget tempo med Deans Bank som mål. Jag och barnen cyklade då hemåt och tog några välbehövliga stopp längs vägen för att leka och äta en "pigg-kaka". 



Eftersom det är lördag tog vi vägen förbi affären och köpte godis och sen drog vi hem till campingen för ett bad i poolen i väntan på att Anna skulle cykla klart. Även Anna var belåten med cyklingen och hon körde också en heldämpad 27,5:a så nu är nog risken (eller jag kanske ska säga chansen?) att vi har en utgift att vänta när vi kommer hem. Om vi nu har några pengar kvar då vill säga.....

Inför morgondagen är vi ganska planlösa, men Wanaka har mkt att erbjuda så det blir säkert bra. Faktum är att vi lite har fallit för detta ställe så vi kanske rent av stannar här.... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar