måndag 9 december 2013

Varma pooler

När vi satte oss i bilen igår var ursprungsplanen att åka till Karamea men efter att ha kollat vädret ändrade vi oss och styrde bilen mot Hanmer Springs. Att åka till Hanmer Springs var lite av en chansning. Jag hade av någon anledning fått för mig att jag gärna ville hit och dessutom hade barnen sett en broschyr som visade att det fanns häftiga vattenrutschkanor här så jag hade dem på min sida. 

Hanmer Springs påminner om en "alpby" fast utan alper. Det ligger i en dal med vackra berg som är runt 1300 möh runt omkring sig och själva byn ligger på 350 möh. På vintern finns det skidåkning uppe i bergen men det är nog mest känt för sitt termiska poolområde.


Efter en stadig grötfrukost stack A i väg och hyrde en MTB medan jag och barnen begav oss till poolområdet. Där fanns 15 st olika pooler, den kallaste var 28 grader och den varmaste var 42 grader. Förutom de termiska poolerna (där man ej får doppa huvudet pga att vattnet innehåller mineraler) fanns tre "fresh water" pooler, ett Splashland och vattenrutschkanor. Så båda barnen och jag var nöjda. Barnen badade konstant i 3,5 h tills A kom och vi tvingade dem att ta en liten paus. Själv är jag stolt att jag badade i 1,5 h i sträck. 

A hade haft en bra förmiddag på cykeln. Det fanns inte lika många leder att cykla som i Rotoroa med de som fanns var fina /roliga och räckte gott till ett förmiddagspass. Jag är dock tacksam att han kom tillbaka helskinnad eftersom han gjort sitt livs mest spektakulära krasch och tydligen var det tur att han hade ryggsäcken på sig. 


Efter att vi formligen proppat i oss pannkakor så var det dags att testa vattenrutchkanorna och de var riktigt roliga. 



Sen var det min tur att ge mig ut på en runda. Jag valde dock att ta en löptur i stället för att MTB. Konstaterade att det var roliga stigar att springa på men inte så mycket till utsikt. 

Efter lite slappande i stugan, intagande av middag och att ha sett julkalendern gick vi tillbaka till poolområdet och tog ett kvällsdopp i de varma poolerna. 


Kan konstatera att barnen borde vara rena nu och att vi är nöjda med dagen. En perfekt dag för Fam Elg så här dagen efter Abel Tasman vandringen.

God Natt!
/Anna TG


1 kommentar:

  1. Dags för kommentar igen känner jag: Andreas mest vådliga vurpa?? Värre än knäckt näsa i Trollhättan (eller var det nu var) eller den gången vi fick klippa loss kläderna efter en annan tävling?? Freddan borde varit med o hållit koll, men är m h t omständigheterna ursäktad. Själv har ff premiäråkt skidor och sett både Igeltjärn o Medväga. Toppa det ni! Kram, farfar

    SvaraRadera